سال های سال است که افراد بسیار زیادی مشغول به یادگیری هنر بی همتای خشنویسی هستند تا بتوانند پاسدار هنر و فرهنگ این مرز و بوم باشند اما ریشه این هنر ثمین و ارزشمند از کجاست و نیاکان ما چه گونه به خوشنویسی که گنجینه هنر ایرانی است؛ رسیده اند؟
خوشنویسی تقریبا در تمامی فرهنگها وجود دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است اما در سرزمینهای اسلامی و ایران این اهمیت دو چندان است و در میان هنرهای بصری، خوشنویسی همواره از مهمترینها بوده است.
از این رو واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان اقدام به برگزاری سلسله نشست های تخصصی آستان خط نموده است. نشستی که در اولین پله به موضوع پیدایش خط و هنر خوشنویسی می پردازد.
استاد رضازدوار رئیس انجمن خوشنویسان خوزستان در این نشست که با حضور هنرمندان و علاقه مندان خوشنویسی در حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه پیدایش خط، گفت: خط مجموعه حروف و فرمی است که در طول تاریخ برای ثبت و ضبط اندیشه ها به کار رفته است و از آن به دو شکل خط های تصویری و نوشتاری و الفبایی استفاده شده است.
وی افزود: در برخی از دوره های تاریخی تلفیقی از این دو نیز وجود داشته است اما در ادوار ابتدایی تاریخ به شکل تصویر بوده که طی روند تغییر کرده و به شکل خط درآمده است با این حال می بینیم که در سالهای اخیر استفاده از تصویر و نشانه در کنار حروف خاصه در فضای مجازی رونق دوباره ای گرفته است.
رئیس انجمن خوشنویسان خوزستان افزود: پیامهای ما در طول تاریخ مدل های گوناگونی داشته است. مکان ها و زمانها و مردمان هر منطقه مدل های ارتباطی پیامی را تغییر دادند. هیرو گلیف اولین خطی بود که خود را از قالب تصویر خارج کرد. خط هیروگلیف مبتنی بر ترسیم تصاویر بود و پیوند آن با هنر رسمی ناگسستنی است.
زدوار در ادامه به تاریخچه هنر خوشنویسی پرداخت و اظهار کرد: هنر خوشنویسی با اسلام آغاز می شود چون مسلمانان معتقد بودند قرآن باید به بهترین و زیباترین شکل ممکن نوشته شود.
این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرط اثر گذاری و ماندگاری هنرمندان ابداع روش و شیوه نوین است، اظهار داشت: تلاش ها و خلاقیت میرعماد حسنی، باعث شد نستعلیق گستره فرا ملی پیدا کند ولی اگر ما بخواهیم فقط دنباله رو او باشیم و از خودمان هیچ خلاقیتی نداشته باشیم کار موثری انجام ندادیم.