زارعی: تئاتر مذهبی باید اصیل بماند

زارعی: تئاتر مذهبی باید اصیل بماند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حاشیه اجرای نمایش «زنی شبیه مادر» گفت: تولیدات مذهبی نباید به باورهای مردم خدشه وارد کنند و هنر نمایش وظیفه دارد امید و نشاط را در جامعه تزریق کند.
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر :  ۳۵۳۹۱۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در حاشیه اجرای نمایش «زنی شبیه مادر» که مشارکت حوزه هنری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تالار شهدا برگزار شد که با اشاره به اهمیت این اثر در بازنمایی نقش حضرت زهرا (س) و امتداد تاریخی زنان مقاومت، ضمن تشریح جایگاه تئاتر خوزستان در هنر ایران در رابطه با آسیب‌های امروز تئاتر کشور و ضرورت بازگشت به اصالت سخن گفت.  

 

وی با اشاره به اینکه اجرای نمایش «زنی شبیه مادر» با موضوع زنان مقاومت برگزار شد، اظهار داشت: در این نمایش نشان داده می‌شود که حضرت زهرا (س) به عنوان نخستین بانویی که در برابر ظلم ایستاد و در دفاع از ولایت قیام کرد، الهام‌بخش نویسنده و کارگردان اثر بوده است.  

 

زارعی در خصوص ریشه تاریخی این نگاه عنوان کرد: در طول تاریخ، چه در گذشته و چه در زمان حال و معاصر، زنان همواره حضرت زهرا (س) را به عنوان الگوی دفاع از ولایت و مقاومت برگزیده‌اند. این اثر نشان می‌دهد جامعه امروز برای حفظ استحکام و مقاومت خود نیازمند چنین الگوهایی است تا زنان و دختران ایرانی بتوانند همچون مادر وطن در برابر هجمه‌ها ایستادگی کنند.  

 

معاصرسازی روایت فاطمی  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه کارگردان اثر تلاش کرده نگاه ریشه‌ای و معاصرسازی به ماجرا داشته باشد، ضمن تشریح فضای نمایش بیان کرد: در این اثر تنها قصه تاریخی حضرت زهرا (س) دیده نمی‌شود، بلکه نامهربانی‌های مردم مدینه نسبت به دختر رسول خدا با شرایط امروز جامعه پیوند خورده است.  

 

وی در رابطه با ضرورت الگوسازی برای نسل جوان تأکید کرد: دختران و زنان ایرانی باید با چنین الگوهایی تربیت شوند، چرا که کشور ما همچنان در معرض هجمه‌ها قرار دارد و استقلال آن موجب دشمنی استعمارگران شده است؛ بنابراین باید زنانی پرورش یابند که مردان مقاوم از دامان آنان برخیزند و بتوانند از سرزمین دفاع کنند.  

 

نقش مادران در دفاع مقدس و مقاومت امروز  

 

زارعی با اشاره به نقش مادران در هشت سال دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه اخیر خاطرنشان کرد: بسیاری از مادران و زنان، جوانان و همسران خود را فدا کردند تا این کشور استقلال خود را حفظ کند، ملت ایران نشان دادند که چه مردمانی هستند و برای دفاع از وطن چه جانانه ایستادگی می‌کنند.  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن تشریح اهمیت نقش زنان در مقاومت امروز ابراز داشت: مادران و دختران باید روز به روز نقش اساسی‌تری در این مسیر ایفا کنند و نمایش «زنی شبیه مادر» دقیقاً به همین موضوع می‌پردازد.  

 

تئاتر اصیل خوزستان  

 

وی در خصوص جایگاه تئاتر خوزستان بیان کرد: تئاتر خوزستان یک هنر اصیل است و ریشه آن در تئاتر ایران به سال‌های دور بازمی‌گردد. هنرمندان توانمند بسیاری در این خطه حضور داشته و دارند و همچنان پرچم تئاتر خوزستان را بالا نگه داشته‌اند.  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به استعدادهای درخشان خوزستان در عرصه‌های مختلف افزود: همان‌گونه که این سرزمین در فوتبال و ورزش قهرمانان بزرگی دارد، در هنر تئاتر نیز استعدادهای ارزشمندی در میان لرها، عرب‌ها و فارس‌های خوزستان دیده می‌شود که توانسته‌اند نام این استان را در کشور بلندآوازه کنند.  

 

نقدی بر ابتذال در تئاتر امروز  

 

زارعی در رابطه با مشکلات امروز تئاتر ایران اظهار داشت: متأسفانه تئاتر در بسیاری از نقاط کشور از جمله تهران و شهرستان‌ها به ابتذال و سطحی‌نگری کشیده شده و ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی خود را از دست داده است.  

 

وی با بیان اینکه هنرمندان مقصر اصلی این وضعیت نیستند، ضمن تشریح کم‌توجهی سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران به این هنر شریف عنوان کرد: تئاتر رها شده و هنرمندان برای تأمین هزینه‌های خود ناچارند هر سخنی را بر صحنه بیاورند در حالی که این شأن تئاتر نیست.  

 

ضرورت بازگشت به تئاتر شریف  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه مردم خوزستان دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی عمیق هستند، تأکید کرد: نباید تئاتر این استان تابع ابتذال مرکز شود. مردم این خطه شایسته‌ی تئاتر شریف و اصیل‌اند و باید آثاری درخور آنان اجرا شود.  

 

زارعی در خصوص وضعیت تئاتر مذهبی نیز بیان داشت:متأسفانه در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها اجرای تئاتر مذهبی به شکل سطحی و غیرکیفی رواج یافته و در خوزستان نیز این مشکل دیده می‌شود. 

 

وی افزود: امروز تئاتر مذهبی خوب و اصیل کمتر وجود دارد و باید برای احیای آن تلاش جدی صورت گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه نمایش «زنی شبیه مادر» تلاشی برای الگوسازی زنان مقاومت و بازگشت به ریشه‌های اصیل تئاتر خوزستان است، خاطرنشان کرد: هنر نمایش باید بار دیگر به جایگاه واقعی خود بازگردد و با ارائه آثار شریف و ارزشمند، مردم را از سطحی‌نگری و ابتذال دور کند.  

 

تئاتر مذهبی باید اصیل بماند و امید را در جامعه تزریق کند*

 

زارعی در ادامه با اشاره به ضعف‌های فنی و محتوایی برخی تولیدات مذهبی، ضمن تشریح جایگاه بانوان در تئاتر پس از انقلاب، در رابطه با ضرورت امیدآفرینی در آثار نمایشی و نقد جریان‌های موسوم به روشنفکری سخن گفت.  

 

وی با بیان اینکه برخی تولیدات مذهبی از لحاظ فنی و محتوایی ضعیف هستند، تأکید کرد: تئاتر مذهبی باید خدشه‌ای به اعتقادات و باورهای مردم وارد نکند. همه ما از کودکی پای روضه‌ها، حسینیه‌ها و عزاداری امام حسین (ع) بزرگ شده‌ایم و هیمنه‌ای بزرگ از دین و مذهب در ذهن داریم؛ تولیدات سطحی این هیمنه را می‌شکنند و این بسیار خطرناک است.  

 

وی افزود: نباید اجازه دهیم کارهایی که برای شهدا یا برای دین و مذهب ساخته می‌شوند ضعیف باشند، زیرا در این صورت به جای ارتقا، ارزش‌ها را پایین می‌آورند و حتی ممکن است به تمسخر گرفته شوند.  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن تشریح نقش زنان در هنر تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی حضور بانوان در تئاتر حرفه‌ای و دانشگاهی رشد چشمگیری داشته است؛ پیشرفتی که پیش از انقلاب وجود نداشت. 

 

زارعی تأکید کرد: انقلاب اسلامی نه تنها به زن هنرمند، بلکه به زن در عرصه‌های سیاست، اقتصاد و کشاورزی اهمیت داده و زمینه بالندگی آنان را فراهم کرده است.  

 

وی خاطرنشان کرد: امروز زنان دانشمند، تحصیل‌کرده و مدیران بسیاری در ادارات و وزارتخانه‌ها حضور دارند و این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای زن جایگاه ویژه‌ای قائل است. در تئاتر نیز گروه‌های بانوان در استان‌های مختلف شکل گرفته‌اند و حتی اجراهای ویژه بانوان در محافل مذهبی و خانوادگی برگزار می‌شود؛ اتفاقی که نشان‌دهنده رشد قابل توجه زنان در عرصه هنر است.  

 

نیاز جامعه به امید و نشاط  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه سخنان خود به موضوعات مغفول در تئاتر اشاره کرد و گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند نشاط و امید است. هنرمند وظیفه دارد امید را در جامعه تزریق کند و کارهایی تولید کند که به زندگی مردم شادابی ببخشد.  

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه هنر انتقاد از مشکلات جامعه است، اما باید این کار به زیباترین و هنری‌ترین شکل ممکن انجام شود. اگر زشتی‌های جامعه همان‌گونه که هستند روی صحنه آورده شوند، هنر اتفاق نیفتاده است؛ هنر زمانی معنا دارد که معضلات با ظرافت هنری و زیبایی به تصویر کشیده شوند تا هم مخاطب لذت ببرد و هم پیام منتقل شود.  

 

نقدی بر جریان روشنفکری  

 

زارعی با انتقاد از برخی جریان‌های موسوم به روشنفکری گفت: این گروه‌ها تصور می‌کنند باید زشتی‌های جامعه را عیناً روی صحنه بیاورند، در حالی که چنین کاری هنری نیست. 

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری این جریان را «روشنفکرنما» و حتی «تاریک‌فکر» خواند و ابراز داشت: هنرمندی زمانی معنا دارد که زشتی‌ها با هنرمندانه‌ترین شکل ممکن ارائه شوند، نه اینکه همان خشونت و توهین و ابتذال جامعه روی صحنه تکرار شود. هنر باید به جای ابتذال، امید و تعالی را در جامعه گسترش دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز زنان دانشمند، تحصیل‌کرده و مدیران بسیاری در ادارات و وزارتخانه‌ها حضور دارند و این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای زن جایگاه ویژه‌ای قائل است. در تئاتر نیز گروه‌های بانوان در استان‌های مختلف شکل گرفته‌اند و حتی اجراهای ویژه بانوان در محافل مذهبی و خانوادگی برگزار می‌شود؛ اتفاقی که نشان‌دهنده رشد قابل توجه زنان در عرصه هنر است.  

 

نیاز جامعه به امید و نشاط  

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه سخنان خود به موضوعات مغفول در تئاتر اشاره کرد و گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند نشاط و امید است. هنرمند وظیفه دارد امید را در جامعه تزریق کند و کارهایی تولید کند که به زندگی مردم شادابی ببخشد.  

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه هنر انتقاد از مشکلات جامعه است، اما باید این کار به زیباترین و هنری‌ترین شکل ممکن انجام شود. اگر زشتی‌های جامعه همان‌گونه که هستند روی صحنه آورده شوند، هنر اتفاق نیفتاده است؛ هنر زمانی معنا دارد که معضلات با ظرافت هنری و زیبایی به تصویر کشیده شوند تا هم مخاطب لذت ببرد و هم پیام منتقل شود.  

 

نقدی بر جریان روشنفکری  

 

زارعی با انتقاد از برخی جریان‌های موسوم به روشنفکری گفت: این گروه‌ها تصور می‌کنند باید زشتی‌های جامعه را عیناً روی صحنه بیاورند، در حالی که چنین کاری هنری نیست. 

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جریان را «روشنفکرنما» و حتی «تاریک‌فکر» خواند و ابراز داشت: هنرمندی زمانی معنا دارد که زشتی‌ها با هنرمندانه‌ترین شکل ممکن ارائه شوند، نه اینکه همان خشونت و توهین و ابتذال جامعه روی صحنه تکرار شود. هنر باید به جای ابتذال، امید و تعالی را در جامعه گسترش دهد.

ارسال نظر

پربازدید ها

صفحه خبر - عکس مطالب بیشتر