سرپرست گروه سرود زهرائیون:

سرود ابزاری برای تربیت فرزندان و نسل های امروز است

سرود ابزاری برای تربیت فرزندان و نسل های امروز است
به بهانه برگزیده شدن گروه سرود زهرائیون به عنوان هسته برتر سال هنر انقلاب اسلامی خوزستان با علی اکبر فلاحی به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن از نظر می گذرد.
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر :  ۳۵۰۱۰۵

بی شک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر اساس برداشتی نو و استوار بر دین، فرهنگی‌ترین انقلاب دنیا را به وجود آورد نمی‌تواند اهمیت هنر را در گونه‌های مختلفش، نادیده بگیرد. انتخاب چهره و هسته سال هنر انقلاب هم بر اساس همین رویکرد شکل گرفته است.

گروه زهرائیون به سرپرستی علی اکبر فلاحی برخاسته از بطن لایه های محروم شهرستان کارون بود که توانست در عرصه های ملی و بین اللملی افتخارآفرینی های بزرگی داشته باشد.

به بهانه برگزیده شدن گروه سرود زهرائیون به عنوان هسته برتر سال هنر انقلاب اسلامی خوزستان با علی اکبر فلاحی به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن از نظر می گذرد.

 

شاخصه‌های هنر انقلاب از دیدگاه شما چیست؟

به نظر من یک مسلمان همیشه پرجنب و جوش و پرحرکت است و از سستی به دور است؛ لذا برخورداری از روحیه اسلامی و حماسی، ظلم ستیزی، حمایت از مظلوم و توحید محوری از شاخص‌های مهم هنر انقلاب به شمار می آید.

 

 ما همواره در طول انقلاب به دنبال هنر متعهد بودیم به نظرتان چقدر این مهم محقق شده است؟

هنرمندان متعهد و انقلابی ما برای خلق آثار ارزشمند تلاش زیادی داشتند اما دشمنان نظام اسلامی هم بیکار ننشستند و سعی داشتند این هنر را از بین ببرند اما نتوانستند و به ضرس قاطع می توان گفت به رغم تمام مشکلات و کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد؛ هنرمندان انقلابی موفق و سربلند هستند چرا که اگر هنر ما شکست خورده بود این همه گروه های سرود و مجموعه های فعال هنری و محافل دینی مشاهده و نمایان نمیشد و وضعیت جامعه به گونه ی دیگری بود. سرود ما می تواند برای تربیت فرزندانمان و نسل های امروز استفاده شود.

 

آیا هنرمندان ما توانسته اند اهداف انقلاب اسلامی را در عمل محقق سازند؟

به نظر من هنر انقلابی محدود و محصور در مرزهای جغرافیایی نیست و نمی توانیم بگوییم فقط هنرمندان ایرانی قادر به تحقق اهداف انقلاب اسلامی هستند؛ در حال حاضر هنر انقلاب اسلامی در جوامع بین المللی گسترش یافته است .هنرمندان ثابت قدم، اهل بصیرت، حق شناس و دارای روحیه مقابله با ظلم توانستند آرمان های والای این انقلاب را به منصه ظهور برسانند. از سوی دیگر هنرمندان جمهوری اسلامی ایران نیز آثار بسیار موثر و پرمحتوایی به مخاطب ارائه دادند که اگر چه ممکن است تا حد مطلوب فاصله داشته باشد اما در مسیر درستی قرار گرفته و معتقدم که شجاعت یکی از اصلی ترین شاخصه ی یک هنرمند است.

 

 

هنرمندان چه طور می توانند نسبت به رویدادهای جهان واکنش نشان دهند؟

نخست بصیرت و دوم زمان شناسی و سوم دیدگاه تاریخی داشته باشد تا بتواند بامطالعه تاریخ انسان های ثابت قدم روشنگری کنند.

 

به نظر شما هنر انقلاب با چه چالشی مواجه است؟

گرچه ما معتقدیم درهیچ دوره ای مانند انقلاب اسلامی هنرمندانی به این کیفیت و کمیت پرورش نشده و کارهای فرهنگی به این میزان انجام نگردیده است، لیکن هجمه ی فرهنگی دشمن، از یک سو و از سوی دیگر عدم خودباوری، بی توجهی برخی مسئولین به هنر انقلابی و عدم هویت بخشی به هنرمند دروضع موجود باعث شده که هنر انقلاب با چالش هایی مواجه گردد و به نظر می رسد مسئولین باید نسبت به فرمایش موکد مقام معظم رهبری مبنی ضرورت بر ارتقای جایگاه هنر و فرهنگ در جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

آیا معرفی چهره و هسته سال هنر انقلاب می‌تواند در معرفی هنر میان مردم کمک‌کننده باشد؟

بله! به شرط آنکه ما درجا نزنیم و مُدام در تحول باشیم و هر سال ما از سال قبل بهتر باشد. هنرمندانی که تعهد و اخلاق انقلابی، شخصیت و دیدگاه انقلابی، آثار فاخر در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشند و امید آفرینی در جامعه بیشتر می شود.

 

 

برنامه های آتی شما چیست؟

ان شاالله سبحان همزمان باتحولات جهانی وکشوری برنامه های ما به روز خواهد بود و معتقدیم رسیدن به قله ی مورد نظر نیاز به تلاش های به مراتب مضاعف تری دارد لذا همگی باید دست به دست هم بدهیم و نهایت تلاش خودمان را سال به سال برای رسیدن به پیشرفت وتحول به کارگیریم میزان و تراز اصلی ما در این امر اظهار محبت مردم نسبت به گروه زهرائیون و اثرگذاری عملکرد ما در جامعه جهانی است‌.

 

ارسال نظر